Flyselskap skroter penn og papir til fordel for Toughpad FZ-G1

Magnus Klasson, operasjonsansvarlig i West Atlantic, sier de bruker Panasonic sin Toughpad som en EFB, eller Electronic Flight Bag.

– Et av de viktigste kriteriene for å velge løsning var å finne enheter som tåler en støyt da det kan gå hardt for seg. Det hender rett som det er at enhetene faller i bakken ved av- og pålossing. Vi kan derfor ikke benytte teknologi som går i stykker. Toughpad FZ-G1 er i så måte perfekt for oss. Den er robust og kan brukes i alle værtyper være seg om sola skinner eller regnet faller, sier han.

Enklere å kontrollere lasten

West Atlantic har to sett av typen Panasonic Toughpad FZ-G1. En til hver av de to pilotene på de fleste av selskapets fly. Hensikten er å lette på mengden fysiske materialer som kritiske manualer og sikkerhetspapirer. Flere av operasjonene som tidligere har vært svært tidkrevende i form av store fysiske materialer er nå digitalisert. For eksempel har teknologien gjort det enklere å kontrollere lasten og at temperaturen på flyet er i henhold til den.

– Med Panasonic FZ-G1 er transporten sikret via et par tastetrykk. Informasjonen oppdateres uten at fysiske papirer må fraktes med luft eller bakketransport. Papirbruken er så og si eliminert. Hvilket også er bra for miljøet, sier Magnus Klasson.

 

Som skreddersydd for luftfarten

FZ-G1 er som skreddersydd for miljøet flyselskapet opererer i. Noe av det viktigste er skjermegenskapene. Det er uproblematisk for pilotene å håndtere den i skarpt sollys, og faller den i bakken blir den ikke ødelagt.

 

Se filmen som viser hvordan Toughpad FZ-G1 har forenklet arbeidshverdagen til de ansatte i West Atlantic