• Feltsalg og Toughbook

Feltsalg og Toughbook

Salgsprosessen i felten er basert på en enkel forutsetning: Det er bedre å få besøke kunder enn å håpe på å få besøke kunder.

Hensikten er derfor å få mest mulig ut av hvert enkelt besøk hos kunden. Dette oppnår du ved å anerkjenne at hvert enkelt besøk skaper muligheten til å:

  • inngå en salgsavtale
  • løse problemer for kunden
  • gi informasjon
  • samle inn informasjon om kunden
  • overvinne konkurrenters salgsargumenter
  • forbedre kundetilfredsheten
     
Hvordan klarer Toughbook dette?
Trådløs tilgang – utmerket tilkobling gjør at selgeren kan koordinere ressursene fra hele bedriften for å løse kundenes problemer og holde salget gående.

 Formfaktor – de dårligste selgerne sitter med den bærbare PC-en på et bakkontor og venter på at kunden skal komme til dem. Den beste selgeren bruker teknologi med den rette formfaktoren slik at de kan selge der kunden er, uansett om det er i et kjøkken, i en produksjonslinje, i et travelt utstillingslokale eller utendørs. De ser utfordringene som kunden står overfor og forstår hvordan kunden jobber. De fleksible formfaktorene til Toughbook er utformet til å yte bra i de vanskeligste miljøer. Konkurrentjournaler - med Toughbook kan selgerteamet samle informasjon om konkurrentene når de er på besøk hos kunden og undersøke konkurrentenes produkter i felten, ved hjelp av et innebygd kamera. Lang batterilevetid – takket være Toughbooks lange batterilevetid og energieffektive komponenter, fortsetter selgere å selge istedenfor å sitte og vente på at den bærbare PC-en skal lade. Vekt og bærbarhet – konkurrenter lager tynne og lette bærbare PC-er ved å fjerne komponenter. Dette gjør maskinene tynnere og lettere, men resulterer i at de tåler mindre. Toughbook er en holdbar maskin med et tiltalende utseende, og er lett nok til å kunne bæres omkring hele dagen.
Hvordan kan Toughbook forbedre prosessen?
Toughbook gjør individuelle salgsteam mer effektive. Så enkelt er det. Mer effektive team gir mer tid til å selge, noe som igjen fører til økt inntekt.
Hva er hovedbarrierene for prosessen?
Autonomi – for effektiv ytelse som salgsrepresentant i felten må du kunne holde salget gående og samtidig løse kundeproblemer. Men dette må gjøres autonomt i miljøer som ikke er teknologivennlige, uten hjelp fra støtteteam og datatilgang. Reisetid – reise er en konstant barriere for salg i felten. Reiserutene må planlegges nøye for å optimere tid og kostnader, men er generelt sett velkjente. Et annet problem er at batteriet på den bærbare PC-en kan gå tomt, slik at selgeren må avbryte reisen for å lade opp maskinen. Kundetilgjengelighet – det kan hende selgere må vente på at kunden blir tilgjengelig. Dette fordi de vanligvis må møte kundene der de arbeider.